Het ABC van Toegankelijkheid: 'Moet dat nou?' (deel 2)

Dit tweede artikel over het ABC van Toegankelijkheid is bedoeld voor iedereen die ervoor wil zorgen dat iedereen gebruik kan maken van digitale producten en diensten. Om zelf het gesprek aan te gaan met mensen die sceptisch over dit onderwerp. Uitspraken per letter in de sfeer van 'Moet dat nou?' aangevuld met stellingen waardoor scepsis plaats kan maken voor uitspraken als: 'Hé, dat klinkt goed, zo had ik het nog niet bekeken!'

K - "Om de KWALITEIT hoog te houden, plannen we om de zoveel tijd een actie om onze website te verbeteren en actualiseren."
Door digitale inclusie op te nemen in strategie en beleid zorg je voor draagvlak en invloed waardoor losse acties op de korte termijn veranderen in nieuwe werkwijzen, afspraken en processen. Het borgen van digitale inclusie vergt tijd en volharding. Bekijk ook de pagina Strategie, beleid en processen.

L - "Het belangrijkste van een LINK is dat die het doet."
Een algemene usability-aanbeveling is om in links het belangrijkste woord vooraan te zetten. Belangrijk in de zin van: inhoudelijk relevant over wat je vindt op de pagina of het bestand waarnaar je verwijst. Voor visueel gehandicapten is het om nog een andere reden heel handig. Want in sommige screenreaders kun je alle links op een pagina in een alfabetisch gesorteerde lijst laten zetten om zo sneller een bepaalde link te vinden.

M - "De regels zijn verplicht voor ons als overheid, maar hebben geen MEERWAARDE voor ons."
De Toegankelijkheidseisen kun je zien als een soort leidraad om je website én de organisatie erachter meer kwaliteit te geven. Door: bestuurlijk draagvlak te creëren, de organisatie te betrekken en onderzoek te doen. Per website en app hanteer je dezelfde aanpak voor webredactie, processen in de organisatie, de contacten met externe partijen en om zelf periodiek op toegankelijkheid te testen.

N - "NAVIGATIE? Dat heeft toch niets met toegankelijkheid te maken?"
De navigatie is een belangrijk onderdeel van een website. Als je die toegankelijk maakt zet je de deur open naar alle andere informatie die je te bieden hebt. Hiermee help je niet alleen bezoekers, maar ook zoekmachines. Niemand klikt graag op een link waarvan de bestemming niet duidelijk is. Schrijf daarom linkteksten waaruit duidelijk blijkt waar de link heen zal leiden, ook als je de omliggende tekst niet leest. Een linktekst als ‘klik hier’ is bijvoorbeeld minder duidelijk, dan: 'Maak een afspraak met KNOP'.

O - "Binnen onze ORGANISATIE zijn er genoeg mensen die verstand hebben van techniek en websites."
Van onbewuste onbekwaamheid tot onbewuste bekwaamheid: om websites en apps digitoegankelijk te maken en te houden, is kennis over toegankelijkheid binnen je organisatie nodig.

P - "Onze PDF-bestanden hoeven niet toegankelijk te zijn."
Lees onze blog Die ene vraag over pdf-poep. Stel 'm!

Q - "QUIT."
Oftewel: de open deur dat de bezoeker afhaakt en verdwijnt als deze de site niet goed gebruiken kan. Voorkom dit door de site voor een ieder toegankelijk te maken en door digitale inclusie centraal te stellen in je organisatie.

R - "De content voor onze website wordt gemaakt door de REDACTEUR."
Content wordt niet alleen door contentspecialisten zoals webredacteuren of online specialisten gemaakt. Content wordt ook gemaakt door mensen binnen uw organisatie die niet zelf de content publiceren. Denk bijvoorbeeld aan plannen, rapporten en video’s. Ook deze content moet toegankelijk zijn. Lees meer over werknemers en content.

S - "In onze organisatie is vast wel SOFTWARE aanwezig waarmee we de website toegankelijk kunnen maken."
In de ideale wereld kun je met software toegankelijke content en websites maken. Je moet dan wel weten met welke software dit mogelijk is. Software waarmee je geen toegankelijke content kunt maken, moet worden verbeterd of vervangen. Medewerkers moeten dan wel weten hoe ze software gebruiken om toegankelijke content te maken. Meer weten? Bekijk de pagina Software.

T - "Onze website is automatisch toegankelijk want daar hebben we een TOOL voor."
En er is (nog) geen tool beschikbaar die alle toegankelijkheidseisen kan controleren. Er zijn nu dus altijd mensen nodig om aan digitoegankelijkheid te voldoen. Knop kent de tools en leveranciers die nodig zijn om een website of app toegankelijk te maken en te houden. We kunnen de tools zelf gebruiken. Maar we kunnen je ook leren de tools te gebruiken. Sommige tools moeten worden ingesteld of ingericht voordat ze gebruikt kunnen worden. Lees meer over tools en hoe ze kunnen helpen.

Lees ook het Het ABC van Toegankelijkheid: 'Moet dat nou?' deel 1