Die ene vraag over pdf-poep. Stel ‘m!

Mijn oudste dochter van 11 gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. En daarom moeten papa en mama een nieuwe school voor dochterlief (“Wat kan mij het schelen naar welke school ik ga!?”) uitzoeken.

Nu ben ik de beroerdste niet. Dochterlief is echt lief en als vader wil je natuurlijk het beste voor je kroost. Dus wat doe je dan? In je kostbare en altijd te korte pauze pak je je mobiel en je googlet eens naar wat scholen in de buurt die een open dag hebben. Al snel had ik 2 websites te pakken: zwolsescholengids.nl en noordgouw.nl. Allebei op het eerste gezicht prima websites met prima content.

Brochures

Maar dan. Ja hoor, daar staan ze: download een brochure (in pdf) en download de scholengids (in pdf, 36 pagina’s). Pdf-poep! Ik wil dit niet maar heb geen keus. Het is al te laat. M’n telefoon is weer een paar Mb’s opslag armer en ik zit naar 2 pdf’s te kijken die niet passen op mijn scherm. Belangrijker nog: mijn tijd is op en ik heb m’n doel niet bereikt: wanneer zijn die open dagen? Pdf-poep is overal.

Pdf’s. Er is, zo lijkt het, geen ontkomen aan. Heb jij, als webredacteur, contentspecialist of online adviseur ook last van pdf’s? Lees dan verder!

Je ziet pdf’s overal. Veel (overheids)organisaties zijn gelukkig aan het veranderen. Ik zie het dagelijks om me heen. Ze zien in dat pdf-poep moet stoppen. Neem dit stukje proza met een korreltje zout, lees de onderstaande blogs en stel die ene vraag.

Blogs over pdf-poep

Er is al heel veel geschreven over pdf’s. Waarom je ze niet zou moeten hebben. Waarom je ermee moet stoppen. Waarom het poep is. Lees bijvoorbeeld:

Stuk voor stuk boeiende blogs, websites en verhalen over pdf’s (lees ook vooral de reacties). Ik kan me in bijna alle gevallen vinden in wat er geschreven is.

Toch kan ik nog wel iets toevoegen. Eén vraag.

Dé vraag

Er is namelijk één vraag die je móét stellen voordat je een pdf (of content in het algemeen) publiceert. Eén vraag die kan voorkomen dat je je bezoeker met een kluitje het riet in stuurt. Dé vraag waar niet jij maar je collega buikpijn van krijgt. Dé vraag (oké, oké, het zijn er eigenlijk twee) die je stelt aan degene die een pdf online wil zetten:

Wat is het doel van je content en hoe denk je dat te bereiken met een pdf?

Stel die vraag. Doe het! Het werkt. Geheid dat je collega een sprintje naar een deur met daarop de letters W en C trekt.

Begin er vandaag ermee, ontlast jezelf (ahum…). Je zult zien: het lucht op! Tijd om te gaan, m’n jongste dochter roept: Papa! Ik ben kláááááár!!!