Werknemers

Digitale inclusie en toegankelijke content (denk aan teksten, afbeeldingen, video en documenten) is niet alleen een verantwoordelijkheid van de webredactie, het webteam of de afdeling communicatie.

Content wordt overal binnen en buiten je organisatie gemaakt. Daarom is het belangrijk dat alle medewerkers en leveranciers van je organisatie weten dat content toegankelijk moet zijn. En dat ze weten hoe je toegankelijke content maakt.

Inventariseren wie welke content maakt

Hoe zorg je ervoor dat je organisatie steeds toegankelijke content maakt? Eerst moet je weten wie content maakt, welke content dat is en voor wie dit wordt gemaakt. Zodra je dat weet, kun je het maken van content verbeteren. Het verbeteren van de content kan door techniek en processen aan te passen, maar ligt vooral ook bij de mensen.

Dat vraagt om bewustzijn, kennis en skills. Verbeteringen vallen te behalen op het gebied van mensen, techniek en processen.

Eén van de mogelijkheden is het trainen van medewerkers en leveranciers.

Medewerkers en leveranciers toegankelijke content laten maken

Om iedereen binnen en buiten je organisatie toegankelijke content te laten maken, moeten er vaak dingen veranderen en geregeld worden. Soms kan dat vrij eenvoudig bijvoorbeeld met een aanpassing van een systeem, maar vaak gaat het ook om de werkwijze van mensen. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande zaken:

  • Draagvlak- en bewustwordingssessies voor medewerkers en het managementteam
  • Interne communicatiecampagne
  • Aanpassing van inkoopvoorwaarden
  • Training en coaching van medewerkers
  • Training van leveranciers
  • Smart documents

Content komt overal vandaan

Bij leveranciers van content wordt vaak alleen gedacht aan leveranciers met een communicatieachtergrond. Zoals communicatiebureau’s, reclame- en marketingbureaus en vormgevers. Maar ook andere leveranciers van je organisatie leveren content. Denk bijvoorbeeld aan onderzoeksbureaus, architecten, bouwondernemingen en weg- en waterbouwkundige bedrijven. Zij leveren allemaal content voor je website. Soms zijn dat rapporten en plannen. Een andere keer zijn het afbeeldingen en video’s.

Hulp nodig

Digitale toegankelijkheid is de nieuwe standaard. Maar hoever ben jij? Als je dat wilt weten, neem je contact met ons op.

Lees ook onze blogs