Digitale toegankelijkheid is een marathon, trek geen sprintje

Een digitaal toegankelijke organisatie worden omvat veel en heeft impact. De weg ernaartoe lijkt op een marathon. Of je al even loopt of net begint met lopen, de eindstreep is nog ver weg. Een marathon loop je niet even uit. Dat vraagt om discipline en gedragsverandering, om trainen, trainen en nog eens trainen.

Inmiddels geldt het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid al twee jaar. Toch zijn er veel organisaties die nog flinke stappen moeten zetten. Hoe kan dat? Waarom is het zo moeilijk voor organisaties om digitaal toegankelijk te worden?

Daar zijn natuurlijk verschillende redenen voor. Stel je wilt aan de slag met toegankelijkheid. Dan stel je een doel vast. Die doelen variëren. Sommigen willen voldoen aan de wet, een stempel op de website of bijvoorbeeld een ‘mooie’ verklaring. Anderen willen een toegankelijke website of wat algemener; tevreden gebruikers. Weer anderen streven een ideaal na zoals digitale inclusie. Al deze doelen zijn goed om te definiëren, maar vervolgens moet er heel veel gebeuren. Het resultaat is vervolgens dat:

  1. je de gewenste situatie (quick en dirty) realiseert. Je website is (even) toegankelijk en er is een mooie verklaring. De rest (beleid, processen en gedrag) komt 'later'.
  2. je begint te ploeteren en het doel lijkt zover weg dat je (vaak als roepende in de woestijn) al snel de moed verliest.

Digitaal toegankelijk worden betekent trainen, trainen en nog eens trainen

De ontwikkeling naar een toegankelijke organisatie omvat heel veel en het heeft veel impact. De organisatie moet veranderen en dat is lastig. De stip aan de horizon is goed. Maar zie de weg ernaartoe als een marathon die je wilt gaan lopen. Of je al even loopt of net begint met lopen, de eindstreep is nog ver weg. Een marathon loop je niet even uit. Dat vraagt om discipline en gedragsverandering, om trainen, trainen en nog eens trainen. Met af en toe een blessure of andere tegenvaller.

Dat geldt ook voor organisaties die toegankelijk willen worden. Het gaat naast zaken als budget, draagvlak en kennis vooral om het hebben van een lange adem. Dus ga trainen voor die marathon. En als je éénmaal de marathon hebt gelopen (lees: je bent een digitaal toegankelijke organisatie), blijf dan trainen. Het verschil? Je traint met een topconditie. Je bent eraan gewend, je weet wat de valkuilen zijn.

Laat je dus niet verleiden tot ‘valsspelen’! Want vroeg of laat loop je dan tegen problemen aan. Zie de wettelijke verplichting vanaf 23 september 2020 vooral als een kans. Ga voor een echte verandering en sla geen onderdelen over. Wat zou je willen veranderen? Terug naar een centrale redactieraad? Een nieuwe website? Eindelijk beschikken over goede tools? Of samen met collega’s een opleiding volgen om meer te leren over digitale toegankelijkheid? Pak je kans. Er is nog veel te ontdekken als het gaat om online communicatie, marketing en dienstverlening. Zie het als een mooi avontuur, stel je reisgezelschap samen en ga op weg.

Misschien kun je ons digitale inclusiemodel gebruiken als trainingsschema richting 23 september.